Indflydelse, udvikling og netværk for professionelle bygherrer

IKT introduktion

Digitale løsninger SKABER VÆRDI

Digitalisering eller Informations- og KommunikationsTeknologi (IKT) kan skabe stor værdi for byg- og driftsherren. Særligt på driftsområdet er der mulighed for store besparelser og mere effektiv administration og drift ved at drage nytte af de informationer, der genereres i bygge- eller renoveringsprocessen. Det er dog en stor udfordring for mange byg- og driftsherrer, at skabe den ønskede effekt ved at stille de rigtige krav og leve op til IKT-bekendtgørelsen. Bygherreforeningen har udarbejdet en række redskaber, der gør det lettere at komme godt i gang med digitalisering.

Trin for trin guide til strategisk digitalisering

Guiden 'Smart drift med dynamiske data' opstiller seks trin for at komme i gang med at arbejde strategisk med digitalisering. Læs mere om IKT og BIM i driften.

Hent guiden her:  Smart drift med dynamiske data

IKT-værktøjer gør det let at stille IKT-krav

Tidligere er der udviklet en række direkte anvendelige IKT-værktøjer til den almene sektor, der gør det let at stille de helt rigtige IKT- og driftskrav. IKT-specifikationen er lige til at anvende som skabelon for dit udbud. FM databasen er et redskab, der gør det let at skræddersy dine krav til netop din organisation.

Se filmen: Så let stiller du IKT-krav

- og prøv værktøjerne på de næste faneblade.

Digitale tilstandsvurderinger kan effektivisere driften

Projektet: 'Digitale Tilstandsvurderinger i Det Almene Byggeri - effektivitet og værdiskabelse med IKT og BIM i driften' handler om at udvikle en ny - mere objektiv - praksis ved planlægning af drift og vedligehold. Klare kvalitetsmål og strukturerede data er et væsentligt fundament for at skabe overblik og sammenhæng. Rapporten peger på metoder til at bruge tilstandsvurderinger aktivt i ejendomsdrift, ved at integrere arbejdet med tilstandsvurderinger i anvendelsen af IKT og BIM (Bygnings Informations Modeller) i den daglige drift. Læs rapporten her.

De lovpligtige IKT-krav

I IKT-bekendtgørelse nr. 118 og 119 fra 2013 fremgår de lovpligtige krav, som de offentlige og almene bygherrer skal stille i forbindelse med bygge- og renoveringsprojekter af en vis størrelse. Kravene, der stilles til de rådgivende parter, omfatter bl.a. IKT-koordinering, anvendelse af digitale byggeobjekter, digital kommunikation og projektweb samt digital leverance ved byggeriets afslutning.

Værdiperspektivet skal i fokus

Bygherreforeningen introducerede i strategirapporten fra 2010 værdiperspektivet, der sætter fokus på de dele af byggeriets livscyklus, der skaber størst værdi for Byg- og driftsherren. De primære fordele ved IKT er her gennemgået med udgangspunkt i værdiperspektivet.

IFC vrdiperspektiv image medium