Indflydelse, udvikling og netværk for professionelle bygherrer

Seminar: Robuste projekter med effektiv risikostyring

Når byggeprojekter går over tid eller bliver dyrere end budgetteret, kan hverken bygherre, brugere eller udførende være tilfredse. Effektiv risikostyring er således et vigtigt værktøj i forhold til at sikre robuste projekter, der ikke blot er bygbare, men også holder budget og tidsplan.

På seminaret lægges der vægt på, hvordan bygherrens risikostyring kan være med til at kvalificere både økonomi, tidsplan og beslutninger i de tidlige faser. Derudover giver seminaret indblik i risikostyringen hos arkitekterne og entreprenørerne med deres perspektiver på, hvordan risikostyring kan bruges til at styre leverancer og give bedre beslutningsgrundlag.

Seminaret kommer med konkrete eksempler på risikostyring fra bl.a. megaprojektet Nyt Hospital Nordsjælland, men også fra udbuddet af fem punkthuse ved Søndermarken i Valby, hvor risikostyring som tildelingskriterium resulterede i et bedre projekt og en bedre økonomi.

Indhold
Seminaret giver dig et indblik i, hvordan effektiv risikostyring kan gøre din økonomi, tidsplan og byggeproces mere robust over for usikkerheder.

Seminaret henvender sig til projektledere og projektmedvirkende i bygge- og anlægsprojekter.

09.30 Ankomst, morgenmad og kaffe

10.00 Velkomst og introduktion til dagen
Hvorfor risikostyring er en vigtig disciplin.
Rolf Simonsen, sekretariatsleder, Værdibyg

10.20 Effektiv risikostyring af tid, kvalitet og budget
Hvilke resultater kan effektiv risikostyring have for bygherrens projekt? Hvordan kan risikostyring bruges i forhold til at styre mod mål for tid, kvalitet og økonomi/budgetplanlægning? Og hvordan kan du arbejde med at gøre risikostyring til en del af kulturen på dine projekter?

11.40 Risikostyring på Nyt Hospital Nordsjælland
Hvordan kan risikostyring anvendes til at styre økonomien igennem et megabyggeri uden at gå på kompromis med kvalitet eller budget? Og hvordan sikres det, at informationer om risici når frem til alle interessenter?
Søren Sünksen, Økonomichef, Nyt Hospital Nordsjælland

12.10 Refleksion og diskussion

12.30 Frokost

13.30 Risiko fra arkitektens vinkel
Hvordan kan rådgiveren bruge risikostyring til at sikre delleverancer, tidsplan og kvalificering af projekter? Og hvordan kan risikostyring indarbejdes som kriterium i udbud med forhandling til fordel for både projekt og bygherre?
Lasse Grosbøll, projekteringsleder, og Ronny Niemann, produktionsleder, JJW Arkitekter

14.15 Entreprenørens risikostyring og ønsker til bygherre
Hvordan arbejder entreprenøren med risikostyring i projekter? Og hvordan vælger entreprenører nogle gange projekter fra pga. risikoprofilen? Hør, hvordan Aarsleff har udviklet et system til behandling af risici i projekter.
Jannik Iversen, ingeniør, Aarsleff

15.00 Kaffe og kage

15.15 Opsamling i plenum

15.45 Afrunding og evaluering

16.00 Tak for i dag

Praktisk
Seminaret afholdes fra kl. 10.00-16.00. Vi byder på morgenkaffe fra kl. 09.30, ligesom frokost og eftermiddagskaffe er inkluderet.

Oplægsholdere

Rolf Simonsen, sekretariatsleder, Værdibyg
Rolf har i en årrække arbejdet med byggeriets processer og er i regi af Værdibyg ved at udvikle vejledninger angående risikostyring.

Søren Sünksen, Økonomichef, Nyt Hospital Nordsjælland
Søren Sünksen økonomichef på Nyt Hospital Nordsjælland. Søren er uddannet Cand. Polit. og har en fortid fra Københavns Kommune, hvor han også har arbejdet som økonomichef. De seneste år har Søren været konsulent i Deloitte Consulting, hvor han har givet rådgivning indenfor økonomistyring og procesoptimering i den offentlige sektor.

Ronny Niemann, produktionsleder, JJW Arkitekter
Ronny er uddannet bygningskonstruktør, byggeøkonom og eksamineret ansvarsskadebehandler (FOAK), og har mange års erfaring med projektledelse samt kontrakt- og forsikringsforhold. Han har desuden stor indsigt i udbudsret, byggejura og særlig erfaring med at undgå faldgruber.

Lasse Grosbøll, projekteringsleder, JJW Arkitekter
Lasse er en erfaren sagsarkitekt og projekteringsleder. Lasse har med sikker hånd styret projekter for store bygherrer, hvor han både har nået de konkrete mål i projektet, samtidig med at have tilgodeset bygherrens langsigtede udviklingsmål.

Jannik Iversen, ingeniør, Aarsleff
Jannik Iversen er bygningsingeniør med speciale i risikostyring, og har været en central del i udviklingen af et nyt system til risikostyring i Aarsleff. Jannik er involveret i risikostyringen i flere af Aarsleffs megaprojekter.

Facilitator

Mads Blaabjerg, Civilingeniør, Emcon
Mads arbejder med tværfaglig projektstyring og -administration af større både danske og internationale byggeprojekter.

Tilmeld dig
Se hele arrangementslisten

Tilmeldingsfrist: 01/05/2018

Dato: 08/05/2018