Indflydelse, udvikling og netværk for professionelle bygherrer

Få styr på konflikterne

Konflikter i byggeriet koster både tid, penge og energi. Men hvad er kendetegnene for de konflikter, der ender i Voldgiftsnævnet? Hvordan er det gået så galt? Og hvordan kan vi undgå, at dårlige samarbejds- og arbejdsprocesser løber løbsk?

Dette kursus sætter fokus på konflikter, og hvordan du kan forebygge og løse dem. På kurset får du et indblik i konfliktens DNA og forskellige konflikthåndteringsmekanismer, så du kan skabe gode samarbejdsprocesser til forebyggelse og håndtering af konflikter.

Kurset giver dig viden om forskellige personprofiler, ligesom du får mulighed for at 'teste' din egen personprofil. Med viden om, hvordan personprofiler fungerer i teorien, får du værktøjer til at håndtere konflikter i praksis.

Indhold
Kurset vil med baggrund i teori og praksis give dig indsigt i konfliktens væsen samt værktøjer, som du kan bruge til forebyggelse og håndtering af konflikter. Som en del af kurset får du mulighed for at finde en model for at forebygge og løse konflikter, der tager afsæt i dine vaner og præferencer, og som samtidig giver dig en lidt dybere forståelse for andres – og hermed også, hvor I kan gå galt af hinanden.

09.30    Ankomst, morgenkaffe og morgenbrød

10.00    Velkomst og motivation af kurset

10.30     Hvad er en konflikt? Et indblik i konfliktteoriens DNA
Vi ser på de grundlæggende elementer i en konflikt. Hvordan opstår den? Hvad skal man være opmærksom på? Og hvordan kan man henholdsvis forebygge og nedtrappe den? Med dette indblik i konfliktens DNA tager vi fat i teoriens værktøjer og overfører dem til praksis.

11.45    Personprofiler og konflikter
Få en videnskabelig forståelse af, hvordan vi som individer har forskellige konfliktløsningsmodeller – og om man kan sige noget om sammenhæng mellem personprofil, situation og hvordan konflikter tilsyneladende kan opstå ud af det blå.

12.30    Frokost

13.30    Øvelse –  personprofiler og foretrukne konfliktløsningsmetoder
Vi tester, hvordan du kan bruge din egen personprofil aktivt i forhold til at løse en konflikt. Ligesom vi tester, hvordan du kan bruge din viden om forskellige personprofiler til at forebygge en konfliktoptrapning.

14.30    Kaffe & kage

14.40    Hvor opstår konflikterne i byggeriet i dag?
Som alle andre steder opstår der konflikter i byggeriet. De kan dog ofte være med større konsekvenser i form af forsinkelser og økonomiske tab. Vi tager en temperaturmåling på, hvordan konflikter opstår i byggeriet i dag.
Gæstetaler, tba

15.40    Gennemslagskraft, beslutningskraft og samarbejdskultur
Du får en indføring i det gode samarbejde samt, hvordan du kan få større beslutnings- og gennemslagskraft. Med et blik på organisationens kultur tester vi, hvordan vi kan omsætte din viden til handling.

16.40    Opsamling og evaluering

17.00    Farvel og tak for denne gang

Underviser
Henrik Leslye, Erhvervspsykolog, cand.psych.
Henrik beskæftiger sig som foredragsholder og strategisk rådgiver. Henrik har mange års undervisningserfaring fra bl.a. Teknologisk Institut. Henriks fokus er på at vende konkrete konflikter med processer, der kan skabe engagement, effektivitet og resultater.

Tilmeld dig
Se hele arrangementslisten

Tilmeldingsfrist: 22/01/2018

Dato: 29/01/2018