Indflydelse, udvikling og netværk for professionelle bygherrer

BR18 og den kommende certificeringsordning

Bygningsreglementet ændres radikalt fra januar 2018 med en helt ny struktur og en certificeringsordning for teknisk byggesagsbehandling. Det kommer til at medføre store forandringer for byggesagsprocessen og for bygherrens aftaler med rådgivere. Derfor giver Bygherreforeningen på temamødet et overblik over hovedlinjerne, og vi drøfter hvad ændringerne betyder for dig som bygherre og -rådgiver.

På temamødet får du, udover hovedlinjerne i det kommende bygningsreglement, også mulighed for at diskutere den fremtidige rollefordeling mellem myndighed og bygherre. Temamødet stiller skarpt på byggesagsbehandling fra både bygherre og rådgivers perspektiv. Vi diskuterer de nye muligheder og fordele, mens vi gør opmærksom på, hvilke udfordringer der kan forekomme.

Indhold
Dagen er tilrettelagt, så der er rig mulighed for debat ved bordene. Debatterne tager afsæt i de forskellige oplæg, så du får mulighed for at diskutere de nye perspektiver til bunds. Vi kigger hovedsageligt på bygningsreglementet fra bygherrernes side, men sætter samtidig også fokus på, hvordan rådgiverne skal varetage den tekniske byggesagsbehandling fra årsskiftet.

15.00 Velkomst og introduktion
Hanne Ullum, vicedirektør, Bygherreforeningen

15.10 Hovedlinjerne i det ændrede BR og den kommende certificeringsordning
Få overblik over det kommende BR18 og de væsentligste ændringer for branchen samt en introduktion til den kommende certificeringsordning og de ændrede arbejdsgange.
Anne-Sofie Bang Lassesen, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

15.50 Oplæg og debat om BR18 og certificeringsordningen
Hvordan kommer ændringerne til at påvirke myndighedsprocessen og samarbejdet herom og hvilke nye roller får de enkelte aktører?

• Den fremtidige rollefordeling mellem myndighed og bygherre
    Hvordan ser den fremtidige byggesagsbehandling ud – set fra byggesagsbehandlerens vinkel? Hvordan vil samarbejdet se ud i fremtiden og hvilke roller kommer de enkelte aktører til at få?
    Åse Nielsen, Afdelingsleder, BYG, Faaborg-Midtfyn Kommune

• Bliver vi klar til teknisk byggesagsbehandling i rådgivervirksomhederne?
    Fremover skal den tekniske byggesagsbehandling varetages af certificerede rådgivere. Hvilke fordele giver denne nye rolle og hvor ligger udfordringerne for rådgiverne?
    Alex Fraenkel, divisionschef Byggeri & Design, MOE, og bestyrelsesmedlem i FRI

16.30 Debat ved bordene
Vi lægger op til debat ved bordene. Hvilken ny rolle giver certificeringsordningen bygherrerne, og hvor bliver det vigtigt at sætte ind i myndighedsprocessen?

16.50 Opsamling og afrunding
Hanne Ullum, vicedirektør, Bygherreforeningen

17.00 Netværk med vin og snacks
Efter den faglige del runder vi af med netværk